صندوق‌های طلا رکورد زدند

در هفته دوم پاییز سال ۱۴۰۳ بازار با شوک ترور سیدحسن نصراله توسط رژیم اشغالگر قدس و حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی با کاهش دامنه نوسان مواجه شد.

به گزارش صدای بورس،در هفته دوم پاییز سال ۱۴۰۳ بازار با شوک ترور سیدحسن نصراله توسط رژیم اشغالگر قدس و حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی با کاهش دامنه نوسان مواجه شد.

با این حال در این هفته شاخص کل با ۶ هزار واحد کاهش هفتگی به عدد ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۸۸۸ واحدی رسید شاخص هم وزن هم افت یک درصدی را نشان داد و بیش از ۴.۲ همت از بازار خارج شد.
ارزش معاملات خرد هم بیش از ۵۰ درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشت و به ۲.۶ همت در متوسط روزانه رسید. در این هفته بیشترین رشد مربوط به «پارتا»، «وطوبی» و «تفیرو» بود که به ترتیب رشد ۱۲، ۹ و ۸ درصدی را تجربه کردند. در سمت مقابل نمادهای ملت، «کساوه» و «باران» به ترتیب افت ۶، ۵ و ۴ درصد را به ثبت رساندند. هیات مدیره «والبر» با فروش بخشی از سهام این هلدینگ در نمادهای «درازک» و «پخش» موافقت کرد.
هیات مدیره «خکار» پیشنهاد افزایش سرمایه ۶۰ درصدی از سود انباشته داد. «شبصیر» هم برنامه افزایش سرمایه ۴۵ درصدی از سود انباشته خواهد داشت. «دتوزیع» برنامه افزایش سرمایه ۱۳۷۵ درصدی خود را از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت رونمایی کرد. «دلر»، «دشیمی» و «دقاضی» هم به ترتیب افزایش سرمایه ترکیبی ۴۰۵، ۲۱۱۰ و ۵۱۱ درصدی را از سود انباشته، تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و آورده و مطالبات سهامداران خواهند داشت.
«وارس» هم ۱۰۰ درصد از سود انباشته رشد را نشان می‌دهد. «شفارا» ۲۰۰ درصد از تجدید ارزیابی همه طبقات دارایی افزایش سرمایه می‌دهد. «حخزر» و «تپسی» به ترتیب ۲۵۰ و ۷۱۲ درصد از محل آورده و مطالبات سهامداران افزایش سرمایه می‌دهد. «درهآور» هم ۹۷۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد. بیمه ملت از خسارت ۱۲۰ میلیاردی در یکی از قراردادهای بیمه‌ای خود خبر داد. مجددا بحث‌هایی از واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی به گوش می‌رسد.
«بفجر» در مجمع به ازای هر سهم ۴۵۰ تومان و «حکشتی» هم ۱۱۰ تومان تقسیم کردند. «دلفما» افزایش نرخ بعضی از محصولات خود را اعلام کرد. قیمت شیر خام بعد از هفته‌ها گمانه زنی رسما ۲۰ درصد رشد داشت و به ۱۸ هزار تومان در لیتر رسید. قیمت لبنیات هم رشد ۱۴ درصدی را خواهد داشت. قیمت فروسیلیسیم افزایش ۳۰ درصدی داشت. «خزامیا» هم بعد از پیشنهاد افزایش سرمایه ۸۸ درصدی از سود انباشته اعلام کرد قیمت وانت‌های این شرکت افزایش می‌یابد.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس مجلس در مصاحبه‌های جداگانه‌ای بر کاهش فاصله بین ارز نیمایی و آزاد تاکید کردند. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی در اظهار نظری عجیب اعلام کرد اهداف کنترل تورم خود را فدای کاهش فاصله نرخ نیما و آزاد نخواهد کرد.
ایران خودرو بلوک مدیریتی لیزینگ غدیر ایران را به مزایده گذاشت. «واتی» نیز همچنان به دنبال فروش دو زیر مجموعه پارسیلون و فومنات هست.
قیمت برق سال ۱۴۰۳ صنایع اعلام شد که در بیشتر این صنایع شرکت‌ها در ۶ ماهه اول سال برآورد بیشتری از نرخ برق داشتند و تعدیل مثبت‌هایی در پیش دارند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد بررسی مولفه‌ها و بندهای اثرگذار بودجه بر بازار سرمایه با مذاکره با سازمان برنامه و بودجه در جریان است.
در بازارهای جهانی قیمت طلای جهانی با وجود رشد تنش‌های نظامی در خاورمیانه با ثبات بود و در محدوده ۲۶۵۰ دلار در اونس باقی ماند. قیمت نفت برنت با رشد هفتگی ۳.۵ درصدی مواجه شد و به ۷۶ دلار در بشکه رسید. قیمت مس در مرز ۱۰ هزار دلار در تن قرار دارد. روی، آلومینیوم و سرب با رشد به ۳۱۶۰، ۲۶۵۱ و ۲۱۴۳ دلار در تن رسیدند. در بازار سکه و ارز هم قیمت هر دلار در بازار آزاد به بیش از ۶۲۷۰۰ تومان رسید. قیمت هر سکه امامی هم ۴۷ میلیون تومان شد. رکورد ورود پول اشخاص حقیقی به صندوق های طلا هم شکسته شد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

  • شماره ۵۵۹ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 505121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =